Co to jest CMS? Definicja

Co to jest CMS? System Zarządzania Treścią

CMS oznacza system zarządzania treścią.

Jest skrót od angielskich słów oznaczających system zarządzania treścią, czyli Content Management System — CMS. Definicja mówi, że CMS to oprogramowanie, które pozwala tworzyć, edytować i publikować treści. Pierwotnie oprogramowanie CMS było używane do zarządzania dokumentami i lokalnymi plikami komputerowymi. Teraz większość systemów CMS jest zaprojektowana wyłącznie do zarządzania treściami publikowanymi w sieci. Celem CMS jest zapewnienie intuicyjnego interfejsu użytkownika do budowania i modyfikowania treści stron internetowych. Każdy CMS zapewnia także narzędzie do publikowania w sieci, które umożliwia jednemu lub większej liczbie użytkowników publikowanie aktualizacji na żywo w sieci

CMS (Content Management System, system zarządzania treścią) – wyposażony w panel administracyjny system, służący do budowy stron internetowych. Jest on szczególnie przydatny w przypadku serwisów zawierających dużą ilość regularnie uaktualnianych czy wzbogacanych o kolejne dane informacji. Dzięki zastosowaniu systemu zarządzania treścią, użytkownik może samodzielnie ingerować w tekst (edytować, usuwać, dodawać) oraz elementy graficzne (zmieniać zdjęcia, dodawać grafiki, usuwać niepotrzebne animacje) i dzięki temu na bieżąco aktualizować ofertę lub dokonać szybkiego wpisu. Użycie systemu CMS zapewnia za pomocą kilku zaledwie kliknięć całkowitą zmianę treści i układu stron czy zarządzanie newsletterem z poziomu przeglądarki na prywatnym komputerze. CMS wspomaga w działaniach, których skutkiem jest m. in. zwiększenie popularności danego serwisu. Zalety systemów zarządzania treścią:

CMS o otwartym kodzie źródłowym – system zarządzania treścią oparty na licencji open source. Jego zaletą jest przede wszystkim brak kosztów za użytkowanie, bezpieczeństwo (podatność na ataki kodu źródłowego analizowana jest przez wielu twórców i osoby korzystające z danego oprogramowania) oraz możliwość dowolnej modyfikacji plików;

Systemy CMS zarządzają tworzeniem, edycją i publikacją treści na stronie internetowej.

Mówiąc najprościej, systemy zarządzania treścią mają na celu pomóc użytkownikom w tworzeniu stron internetowych, sklepów internetowych i zarządzaniu nimi. CMS pomaga webmasterom zarządzać wieloma różnymi zasobami, typami treści i różnymi danymi, które tworzą strony internetowe.

Mając dostęp do internetu i laptopa możemy edytować naszą stronę niezależnie od tego, gdzie jesteśmy. CMS umożliwia modyfikację portalu paru osobom. Istnieje także opcja przypisania moderatorom strony funkcji, dzięki którym będą mieli jasno określone obowiązki.

Systemy CMS ułatwiają zarządzanie treścią na stronie internetowej. Dzięki nim możliwe jest wprowadzanie zmian bez konieczności kodowania. Praca nad witryną staje się wtedy szybsza i nie wymaga wiedzy technicznej. Niestety, CMSy mogą okazać się zbyt skomplikowane dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z tworzeniem stron.